torsdag 7 april 2011

Hur en instruktör bäst beskriver vårt lilla vilddjur....

Jaha.. då har familjen Smeding avverkat sin första slyngelträff. (Träff/träning för hundar från 6 månader och uppåt). Snabbt konstaterar vi att det hädanefter bara blir frun i huset som åker på detta. Maken höll på att frysa ihjäl och barnen var skapligt motiverade, ända fram tills deras far plockade fram pengarna och mutade dem med kaka, för då gick det bra (för oss alla).

Vi var 6 hundar och min var den ende som ägnade 10 min åt att skälla ut de andra. De mest kollade på Tila och såg ut att undra hur rubbad i huvudet hon är. Sen visade dessa 5 hundar hur man går i koppel, utan koppel, hur man kommer på inkallning, hur man hämtar en boll och lämnar den hos sin ägare mm.
Vad gjorde Tila då? Jo, då asade hon runt på sin matte som med jämna mellanrum fick fingrarna söndergnagade av allt godislockande.
Jag kunde inte låta bli att skratta över den markanta skillnaden.
Men sen hände något...
Sen sa instruktören till mig att våga lita på min hund. Höööö ??? Skojade hon eller?
Hon tog Tila, satte henne vid sidan om sig och bad mig backa 20 meter. Fattar ni hur mkt 20 meter är när man håller på att kissa på sig av nervositet över att ens hund ska anfalla alla andra?
Sen skulle jag kalla på Tila. Jag stängde ögonen, bad en stilla bön och kallade på henne. Ungefär 4 sekunder senare satt hon framför mig och åt godis ur handen. Häpp häpp!?
Lite andra övningar hann vi också med och jag tänker inte beskriva dem allihopa för er men jag kan ju skriva vilka ord instruktören använde om Tila: krutpaket, explosiv, vacker, osäker, träningsmaterial, mkt hund mm.

Min stora tröst var när en kille med sin 14 månaders Schäfer berättade att hans tik var 10 gånger värre än Tila de 3 första gångerna men sen fann hon sig i det hela och jobbade på. Nu gick hon kanonfint vid hans sida och var mkt uppmärksam.
Sådant ger ju en hopp inför framtida träningar.

Så, på måndagar är det vardagsträning dit alla medlemmar får komma och torsdagar har vi slyngelträffar.
Gissa hur upptagen jag kommer att vara framöver med denna träning?

Tur att vi är lediga i morgon för mina lår har fått sig en redig omgång ikväll med allt farande upp och ner. Herremingud vilken räningsvärk jag kommer att ha. Men vi får se det som en bra värk, ungefär som förlossningsvärkar. Eller vänta... nu ljög jag!

1 kommentar:

Gunilla sa...

Ja, jobb har du då skaffat dig. Men när du sen, till sommaren, tänker tillbaka på hur det var att få hunden en bit på väg mot hur du vill ha henne, ja då kommer du att känna stor tillfredsställelse. (Och sen tror jag du kommer att kolla in ungarnas beteende och se om det går att göra något där också. Men det kan jag nog lova redan nu - det är INTE det samma!Hihi)