fredag 15 april 2011

Gör om, Gör rätt!

Vilken dag!
Kidsen tog sovmorgon ända till kl 07, det innebär ju att jag känner mig smått övermänsklig idag. En hel timme extra gör mkt för ens välbefinnande må jag säga...
Sen lämnas de på förskolan så de får härja och ha det ruskigt bra. Då åker jag hem och bygger upp lite ångest för att promenera med det där håriga monstret vi har boendes här. Ångesten kommer över att hon drar så ända i i h*lvete, oavsett vilket halsband/koppel/sele vi har. I skrivande stund har vi provat oss igenom 3 halsband, 3 selar utan större effekt. Jo, den selen som orsakar obehag när hon drar var väl relativt effektiv men smart som hon är så forcerar hon ändå i hopp om att obehaget ska försvinna alt att hon kan dra ifrån det.
Så igår la jag ut ytterligare 400:- på ett nytt halsband, ett tjockt vadderat halvstryp. Detta ska nu kombineras med vänd-vänd metoden.
För er som inte vet vad den går ut på så är det att så fort hon drar så vänder jag 180° och går åt andra hållet. När hon då drar där så vänder jag 180° igen. Så håller man på så tills hunden tycker att man är förjäkla tråkig och då väljer att följa mig istället.
Igår kom vi 20m på 5 minuter och de som såg mig måste ha tyckt att jag var helt rubbad.
Men idag... idag var det annat ljud i tutan. De första 10 minutrarna kom vi inte så värst långt, men sen tyckte hon att det var ju rätt så tråkigt att gå fram och tillbaka på grus utan att något speciellt hände.
Så hon följde mig. Visst drog hon så jag var tvungen att vända, men det var en markant skillnad. I slutet av promenaden så gick hon vid min vänstra sida och hade ögonkontakt med mig hela tiden och med ett fullständigt slakt koppel. Gissa vem som var i fullkomlig extas?
Kan detta månne tro vara den metoden som passar oss? Jag hoppas det....

Helgen tillbringas för frun i huset på jobbet och för maken och kids på förskolan. Det är det årliga fixardagen där alla föräldrar (utom oss mongo som jobbar helg) och barn är på fsk och rustar upp och gör snyggt. Tillställningen avslutas med att man grillar och har trevligt. Jäkligt tråkigt att missa det i år, men tydligen så upphör inte infektionerna bara för att denna helgen är inplanerad, mkt märkligt dock.. jag hade ju lagt in om det.

Nu har jag en helt annan ångest... solen skiner och jag ska lägga mig och sova. Trots att jag har jobbat natt i snart 10 år (ännu fler år om man räknar in min karriär som undersköterska) så kommer jag inte över ångesten att sova bort fina dagar. Det känns som slöseri... fast kl 03 inatt kommer jag att vara tacksam över min sömn.
Så nu, kl 10.30 säger jag faktiskt Godnatt!

Inga kommentarer: