onsdag 26 januari 2011

Pedagogik på hög nivå.

Ibland funderar man över hur folk tänker...
Evelina var hos handhygienisten idag. Hon skötte sig exemplariskt, Evelina alltså. Tandhygienisten lämnade mkt att önska om man så säger...
Evvan studsade upp i stolen och la sig tillrätta och öppnar gapet stort och präktigt. Kärringen Hygienisten säger så: "Jaja, det behöver du inte göra ännu." och suckar ljudligt.
Sen fortsätter hon med att säga: "Om man inte är snäll får man faktiskt inget märke. Det är bara snälla och duktiga barn som får det serru"
Exakt var någonstanns kände det kioskmongot att Evelina inte skötte sig?
Är det så värst pedagogiskt och hälsofrämjande att bröla ut en sådan sak?
Sådanna kommentarer kan ju få den bäste att bli tandvårdsrädd.

Jag önskade innerligt att dotra min skulle få någon form av tuppkuck och börja hugga efter fingrarna på den där kärringen hygienisten.
Men nädå... Evelina tittade lite på mig och sen bara fortsatte hon att gapa.
I samma stund funderade jag på vilket av de där djävulsverktygen de använder som kunde orska mest skada på kortast möjliga tid på denna kärring kvinna.
Men eftersom jag är väluppfostrad (tack mamma & pappa) så stannade det vid en tanke.
Men jag kom fram till att borren förmodligen var lämpligast... förmodligen mest eftersom att jag inte riktigt förstod vad de andra verktygen var.

Sen studsade Evelina ner och skulle få välja ett märke.
Då fick jag min tramsiga hämnd. Jag sa till dottern: "Eftersom du var så duktig och snäll så får du lov att ta två märke. Så plocka nu!"
Stolt dotter tog två märke och sur mamma blängde på kärringen hygienisten och sa ett kort adjö.
Hon säger då att Evelina kallas om 1½ år igen eftersom det såg så bra ut idag.
Varpå jag svarar: "Då är det väl till någon annan än dig förutsätter jag?"
Svaret väntade jag inte på, utan vi bara gick.

Ja, jag blir en tigermamma när mina barn inte behandlas med den respekt de förtjänar och jag blir tramsig och medvetet elak. Men sån är jag, och säkert många andra mammor också. Jag hoppas det i alla fall för jag har ingen lust alls att ändra på mig...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Helt rätt gjort Jenny! Man behöver inte vara tigermamma för att räkna ut med röven och en bit krita att barn SKA behandlas med största möjliga respekt... Härligt när folk sätter ner foten. Det är nog dessvärre inte alla som skulle gjort det! Kram Sofie

Nilla sa...

Det var fröhoppningsvis ett av de sista barnen, eller t.o.m. patient över huvudtaget, som denna människa hade hand om. Så otroligt korkat att börja tillrättavisa innan det ens finns minsta anledning! Jag undrar om du ändå inte var väldigt snäll till denna hygienist, men man måste å andra sidan vara det när barnet är med. För nog kliar det i hela kroppen att få säga ngt mycket värre, eller hur?

Anja sa...

Skitbra gjort. Jag är snormesig. Tyvärr.

Försöker bättra mig men jag har jättesvårt att säga ifrån när det gäller mig själv.

Är bättre med barnen men LÅNGT ifrån så tuff som du.

Jag hade inte ens vågat säga att hon fick ta två märken, men jag hade ju oxå sådär lagom pikigt påpekat att hon varit superduktig.

Sen hade jag nog även sagt det till henne då hon låg där och gapade i stolen och kärringen var så dum i huvudet.

Typ:
Kärringen: Det där behöver du inte göra än.
Jag: Men wow så duktig du är som hoppar upp i stolen och bara gapar som ingenting. SUPERDUKTIG med ÖVERDRIVEN betoning.

Vilket jävla pucko!!!